Highlight: Periodo Villa Villa - De la Guarda

1997

Highlight: Periodo Villa Villa - De la Guarda

Hun voorstelling 'Periodo Villa Villa' haalde het tot in Broadway, maar in 1997 speelde De La Guarda nog in Hangar National voor Zomer van Antwerpen.  

De Argentijnse groep bestond uit muzikanten, dansers, acteurs, circusartiesten, bergbeklimmers en architecten.

Voor 'Periodo Villa Villa' startte  De La Guarda vanuit drie basisgegevens:

Hun voorstelling 'Periodo Villa Villa' haalde het tot in Broadway, maar in 1997 speelde De La Guarda nog in Hangar National voor Zomer van Antwerpen.  

De Argentijnse groep bestond uit muzikanten, dansers, acteurs, circusartiesten, bergbeklimmers en architecten.

Voor 'Periodo Villa Villa' startte  De La Guarda vanuit drie basisgegevens:

* Ze gebruikten de hele ruimte :  zowel in de lucht, als op de muren en op de grond werd er gespeeld. Er waren geen stoelen, geen gradins. De afstand tussen acteurs en publiek vervaagde helemaal tijdens de voorstelling .
* De muziek werd gecomponeerd door de hele groep en wordt ook live gespeeld tijdens de voorstelling. Muziek, actie en licht bepaalden samen de voorstelling. 
* Het was een emotionele voorstelling. Er was geen echt verhaal, er was geen intellectuele pretentie. De La Guarda was lichamelijk, zintuiglijk, bezield. Ze ondergingen hun voorstelling als een feest, een populair feest waarvoor iedereen van harte werd uitgenodigd. En waar je naar hartelust mocht meefeesten.

Voor de Argentijnen van De La Guarda was de hemel een papieren scherm vol vliegende schaduwen en speelse lichtjes. De engelen vlogen vrolijk heen en weer op het geluid van golven terwijl ze de wereld schepten. Al snel barstte de hemel uit zijn voegen: het papier scheurde en confetti, ballonnen en engelen daalden neer op aarde. Speels verkenden ze de ruimte: ze voerden duivelse acrobatieën uit in de lucht, voelden voorzichtig de aarde, loopten zonder problemen de hoogste muren op. De beelden in 'Periodo Villa Villa' volgden zich snel op, heel snel. Gedragen door stuwende percussie en wonderlijke gezangen ontspon zich een vrolijk en speels spektakel dat niemand onberoerd kon laten.

Een energieke mengeling van dromen, feesten, verwondering en ontdekking waarin je je als toeschouwer maar al te graag liet meesleuren. Al snel maakte het publiek deel uit van de actie die zich voortdurend onder, boven, naast en achter hen afspeelde. En voor men het wist stond men samen met hen als een uitgelaten kind te dansen in de regen.Met De La Guarda maakte je de voorstelling samen met hen. Kijken alleen was niet voldoende: een uur lang mocht je met hen dromen, spelen, dansen en zingen.

'Wat wij van ons publiek vragen is dat ze zich laten gaan, dat ze zich uiten, zich overgeven aan ons feest. We willen geen stilte. Integendeel.'