Highlights: Van Dyck Nachten - Villanella en 5 voor 12

1999

Highlights: Van Dyck Nachten - Villanella en 5 voor 12

In '99 kaapte Zomer van Antwerpen de kelderruimte van het Museum van Schone Kunsten: de 'bunker', en magische plek die de vele kostbaarheden vroeger tegen rampspoed beschermde. Tijdens de Van Dyck Nachten kon het publiek deze indrukwekkende ruimte bezoeken en word je bovendien vergast op een Nachtprogramma dat op een heel eigenaardige manier omgaat met Van Dyck.

In '99 kaapte Zomer van Antwerpen de kelderruimte van het Museum van Schone Kunsten: de 'bunker', en magische plek die de vele kostbaarheden vroeger tegen rampspoed beschermde. Tijdens de Van Dyck Nachten kon het publiek deze indrukwekkende ruimte bezoeken en word je bovendien vergast op een Nachtprogramma dat op een heel eigenaardige manier omgaat met Van Dyck. Want tijdens deze Nachten bezocht het publiek de tentoonstelling in het Koninklijk Museum voor Schone Kunsten én kon men zich terzelfdertijd onderdompelen in een turbulente wereld van beats en vreemde geluiden, die plaatsvonden in deze ruimte. Zo werd de kelder onder de Tentoonstelling van Van Dyck een ideale plek voor jonge tovenaars met beeld en klank. De oude portrettist werd de punching-ball voor een jonge generatie muzikanten, deejay’s en videasten. Ook wat muziek en beeld betreft: het was tijd voor een pittige cross-over van stijlen en genres.

De Nachten van Van Dyck waren bij uitstek een jong gebeuren : jonge muziek die uitdaagde, vernieuwende muzikanten, dj’s die geen platgetreden paden betraden. Zowel moeilijke en onbekende kunstenaars, als populaire artiesten presenteerden er hun werk. Muzikanten werden gekozen vanuit hun betrokkenheid met beeldende kunst of omdat ze tijdens concerten op een bijzondere manier spelen met beelden.

 Om de kunstwerken niet te beschadigen, droeg het publiek hoofdtelefoons. Zo werden de trillingen nauwgelet in de gaten gehouden opdat de kunstwerken niet beschadigd zouden geraken. Zo vertelde organisator Bruno Verbergt aan De Morgen: "We zijn de hele nacht onder de norm gebleven. We hebben alles uitvoerig getest en kunnen wetenschappelijk aantonen dat de schilderijen niet meer last ondervinden van de trillingen dan tijdens een transport of wanneer er 750 bezoekers over de vloer komen. Dat is vooral belangrijk naar de verzekeringsmaatschappijen toe".